Trzy podstawowe obszary badania satysfakcji pracowników

Regularnie przeprowadzane badania z zakresu zadowolenia pracowników, pozwalają na utrzymanie wysokiej efektywności zatrudnionych osób. Jest to możliwe dzięki wskazaniu mocnych i słabych stron, a następnie ich wyeliminowaniu bądź wzmocnieniu. Największą zaletą badań satysfakcji pracowników jest ich szeroki obszar, który umożliwia przebadanie wielu aspektów związanych z zadowoleniem.

 

Pytania, które pozwolą sprawdzić poziom zadowolenia

W główne mierze tego typu badania orientują się wokół tematu zadowolenia zawodowego, a tym samym badają takie kwestie, jak odczucia pracownika związane z wykonywaniem codziennie pracy i funkcjonowaniem organizacji. Pytania, które pozwolą na zweryfikowanie takich rzeczy, mogą odnosić się do skalowanych odpowiedzi np. od 1 do 7 i brzmieć następująco:

  • posiadam wystarczające zasoby, aby wykonywać pracę na pożądanym poziomie,
  • znam moją rolę zawodową,
  • ogólnie rzecz ujmując, w jakim stopniu jesteś zadowolony ze swojej pracy?
  • w jakim stopniu jesteś zadowolony z komunikacji wewnątrz firmy?
  • czy uważasz, że masz szansę rozwoju w tej firmie?

 

Obszar pytań nakierowany na samoocenę

Inne pytania mogą być nakierowane na samoocenę doświadczeń poszczególnego pracownika. Orientując się na doświadczenia pracowników, przełożeni mogą uzyskać informacje na temat atmosfery panującej w pracy. W ankiecie takiej można zawrzeć następujące sformułowania, podlegające skalowaniu przez badanego:

  • czuję, że moje opinie i wypowiedzi są ważne dla moich przełożonych,
  • moi współpracownicy/przełożeni zachęcają mnie do podejmowania nowych wyzwań,
  • czuję się doceniony przez moich przełożonych/współpracowników,
  • jak oceniasz swoją efektywność pracy?

 

Zadowolenie a utrzymanie zatrudnienia

Trzecim ważnym obszarem, który powinien zostać poruszony w ankiecie, jest kwestia utrzymania zatrudnienia. Odpowiedzi na pytania związane z tym obszarem pozwolą określić prawdopodobieństwo kontynuowania przez pracownika swojej kariery zawodowej w dotychczasowej firmie. W tym przypadku badanie satysfakcji pracowników będzie zorientowane na pytania, które dotyczą:

  • spójności misji firmy z indywidualnymi wartościami pracownika,
  • roli pełnionej w firmie,
  • motywacji do osiągania wraz z firmą celów rozwojowych,
  • zdolności do polecenia firmy jako miejsce pracy swoim znajomym.

Zadowolony pracownik zmniejsza rotację, ponadto będzie on angażował się w powierzone zadania, a tym samym będzie w pozytywny sposób wpływać na sukces firmy.

 

 

 

badanie rynkubadania satysfakcji pracownikówbadanie opiniibadania zadowolenia pracownikówbadania pracowniczebadania kosumenckiebadanie marki
Copyright © 2018logo-biostat