Jak przeanalizować zebrane dane w ankiecie?

Zebranie danych w ankiecie to nie koniec ankiety. Na podstawie zebranych danych powinieneś wyciągnąć wnioski do dalszej pracy, które wskażą Ci kierunek działania. Dobra analiza informacji to klucz do podjęcia słusznych decyzji w przyszłości. Dlatego warto się zastanowić jak przeanalizować zebrane informacje, aby podjąć odpowiednie działania.

Jak analizować wyniki ankiet, aby uzyskać najlepsze wnioski?

Uzyskanie danych z ankiety do dopiero część sukcesu. Pamiętaj, że ankieta musi być prosta, krótka i zrozumiała dla odbiorców, abyś zebrał potrzebne informacje. Może wydawać Ci się, że zebrane informacje pokazują Ci, jak sytuacja wygląda, lecz nie zawsze tak jest. Warto, więc zapoznać się ze wskazówkami dotyczącymi analizy danych zebranych w ankietach. Dzięki temu na pewno podejmiesz odpowiednie decyzje w przyszłości, które przyniosą Ci wiele korzyści.

Zacznij od szerszego obrazu

Zanim skupi się na bardziej zaawansowanej analizie wyników ankiety, ważne jest, aby zanotować podstawowe statystyki z Twojej ankiety. Jeśli dobrze zaprojektowałeś ankietę, to zadałeś pytania, na które odpowiedzi są bardzo interesujące. Te odpowiedzi mogą być podstawą do stworzenia potężnych statystyk. Jeśli Twoja ankieta miała na celu zmierzenie, czy klienci polubili Twój nowy design to wyniki Twojej ankiety powinny od razu odpowiedzieć na to pytanie. Łatwo jest się pogubić w drobiazgach dotyczących wyników ankiety.

Kategoryzuj odpowiedzi na znaczące segmenty

Kolejnym korkiem jest dokonanie segmentacji wyników w oparciu o respondentów i uzyskanie różnych spostrzeżeń. Na przykład, w przypadku ankiety dla klientów, wiek klienta może być istotnym czynnikiem, więc przefiltruj wyniki dla określonego przedziału wiekowego.  Po zastosowaniu filtra, otrzymasz inne wyniki z Twoich pytań ankietowych. Kategoryzowanie odpowiedzi w oparciu o ważne czynniki może ujawnić ciekawe wyniki.

Bądź kreatywny

Analiza wyników dobrej ankiety nie polega tylko na liczeniu. Aby w pełni wykorzystać wyniki ankiety, musisz wykazać się też kreatywnością. Kiedy już zidentyfikowałeś kluczowe czynniki, nadszedł czas, aby pomyśleć nieszablonowo. Masz przed sobą wszystkie dane, więc możesz teraz przetestować bardziej interesujące hipotezy. Aby to zrobić, dobrze jest odkryć swoją ciekawość. Każdy myśli, żeby sprawdzić, jak wskaźnik odejść pracowników koreluje z latami doświadczenia w firmie. Ale może ma to również związek z płcią pracownika. Dobrze jest wziąć te domysły i pobawić się danymi – nigdy nie wiesz, co możesz odkryć.

Nie lekceważ siły wizualizacji

Nie bez powodu wyniki ankiet są często prezentowane w formie wykresów i diagramów. Wizualizacje mogą przekazywać najważniejsze informacje, których nie widać w surowych danych. Kiedy tworzysz wizualizacje na podstawie swoich danych, warto zastanowić się, jaki rodzaj wizualizacji pomoże Twoim danym zabłysnąć. Na przykład, wykres kołowy może być bardziej przydatny w niektórych przypadkach niż wykres słupkowy. Nie ma uniwersalnych reguł, jeśli chodzi o analizowanie wyników za pomocą wizualizacji. Jak w przypadku każdego ćwiczenia komunikacyjnego, intuicja poprowadzi Cię do najlepszego wyboru.

Przeprowadzając w ten sposób analizę danych z ankiety otrzymasz pełny raport, który będzie przedstawiał zebrane informacje. Zapisanie oraz przeanalizowanie dokładnie danych umożliwi Ci podzielenie się zebranymi informacjami z respondentami. Pamiętaj, więc o wskazówkach, które warto wykorzystać przy analizie pytań ankietowych.

Copyright © 2018logo-biostat