Jak uniknąć popełnienia błędów pisząc pytania do ankiety?

Pytania ankietowe to jeden z pierwszych kroków, jakie musisz podjąć podczas tworzenia ankiety. Z pewnością nie jest to najtrudniejsze zadanie, jednak przygotowanie złych pytań ankietowych może wywołać wiele niepożądanych działań. Co, więc zrobić, aby napisać poprawne pytania ankietowe?

Przejrzystość pytań

Bardzo ważne jest tworzenie jasnych oraz zrozumiałych pytań. Jeśli osoba wypełniająca ankietę nie rozumie zadanego pytania może zaznaczyć nierzetelną odpowiedź, która negatywnie wpłynie na jakość zbieranych informacji. Może przyczynić się to także do wyciągnięcia złych wniosków, co może wywołać duże konsekwencje. Pamiętaj, że nie wszystkie rodzaje ankiet są bezpośrednimi metodami badawczymi. W pośrednich metodach badawczych osoba wypełniająca badanie nie może zadać pytania w razie wystąpienia wątpliwości osobie przeprowadzającej badanie. Dlatego twórz ankiety w taki sposób, aby były zrozumiałe dla wszystkich osób wypełniających je.

Zaoferuj możliwość opuszczenia pytania

Niektórzy respondenci nie potrafią lub nie chcą odpowiedzieć na niektóre pytania, ponieważ nie mają doświadczenia, czy też nie są pewni, jak chcieliby odpowiedzieć. W takich sytuacjach powinieneś zaoferować im możliwość wybrania opcji "Nie dotyczy" lub "Nie wiem". Jeśli masz pewność, że respondent jest w stanie odpowiedzieć na pytanie, np. jeśli zapytasz osobę, która właśnie dokonała zakupu na Twojej stronie internetowej, "Jak oceniasz naszą stronę internetową?", nie musisz oferować opcji "nie dotyczy". W ten sposób zdecydowanie zminimalizujesz liczbę opuszczeń ankiety, gdyż respondenci będą mogli po prostu pominąć niewygodne dla siebie pytanie.

Unikaj oferowania zbyt małej lub zbyt dużej liczby odpowiedzi

Choć trudno jest podać dokładną liczbę pozycji, które można umieścić na liście, ponieważ różni się ona w zależności od pytania, dobrą wskazówką jest zaoferowanie pełnej listy najbardziej prawdopodobnych wyborów, a następnie zapewnienie opcji "inne", aby zebrać dane z pozostałych odpowiedzi. W ten sposób respondent wypełniający ankiety nie będzie miał wątpliwości, którą odpowiedź zaznaczyć, gdyż jeśli nie znajdzie odpowiedniej opcji dla siebie to może zaznaczyć pozycję „inne”.

Ułatw sobie przypominanie

Unikaj obciążania respondentów prośbą o przypomnienie sobie wydarzeń z odległej przeszłości, szczególnie jeśli są to prozaiczne, codzienne zdarzenia. O ile możesz uzyskać rzetelną odpowiedź, jeśli zapytasz, ile razy ktoś leciał do Europy w ciągu ostatniego roku, o tyle będzie ona znacznie mniej dokładna, jeśli zapytasz, ile razy w ciągu roku wypełnił udostępnioną ankietę. Nie stosuj takich pytań, na które respondent po prostu nie będzie znał odpowiedzi, gdyż wtedy zdecydowana większość osób będzie zaznaczać losowe odpowiedzi, które przyczynią się do wyciągnięcia niepoprawnych wniosków.

Kiedy już przygotujesz pytania do swojej ankiety, dopasuj je do tej listy i sprawdź, jak Ci poszło. Niejednokrotnie małe poprawki mogą wiele zmienić. Jeśli jakieś pytanie wymaga przeredagowania, warto podjąć dodatkowy wysiłek, aby je sformułować w poprawny sposób. W grę wchodzi czas Twój i Twoich klientów, więc warto zrobić wszystko, aby zadawać pytania, które dostarczą dokładnych, wnikliwych odpowiedzi. Kiedy już wiesz, jakie pytania ankietowe chcesz zadać, zastanów się, jaki jest najlepszy moment, aby zadać je swoim odbiorcom.

Copyright © 2018logo-biostat