Jakie możemy wyróżnić techniki badań ankietowych?

Najpopularniejszym sposobem na realizację badań opinii jest bez wątpienia wykorzystanie techniki ilościowej ankietyzacji. Badania tego typu są przeprowadzane zarówno na zlecenie przedsiębiorców z sektora komercyjnego, jak i przedstawicieli instytucji publicznych. Dowiedz się zatem czym różnią się poszczególne rodzaje pomiarów z wykorzystaniem ankiety oraz jakie są ich pozytywne i negatywne strony.

Badania papierowe PAPI

Tradycyjna metoda badań ilościowych opiera się na wykorzystaniu papierowych kwestionariuszy. Najczęściej ankietyzacja przybiera charakter ustrukturyzowanego wywiadu bezpośredniego. Ankieter odczytuje kolejno pytania, a zadaniem respondenta jest udzielenie na nie odpowiedzi. Zaletę takiego rozwiązania stanowi bardzo szybki czas przeprowadzenia badania, a także stosunkowo niskie koszty. Można również obserwować zachowania osoby badanej i na tej podstawie wyciągać wnioski. Minusem bezpośrednich wywiadów ankietowych jest natomiast poczucie braku anonimowości ze strony ankietowanych. Należy więc przed rozpoczęciem badania zapewnić ich, że udzielane odpowiedzi przybiorą jedynie charakter zbiorczy. Aby uniknąć problemu braku anonimowości, istnieje także możliwość realizacji badań z wykorzystaniem techniki ankiety audytoryjnej. W takim przypadku badanie ankietowe przeprowadza się jednocześnie na wielu respondentach, zebranych w grupie – np. w klasie uczniów uczestniczących w lekcji. Wówczas badani samodzielnie wypełniają kwestionariusz ankietowy, dlatego są skłonni do udzielania szczerych odpowiedzi.

Telefoniczne badania ankietowe

Wiele niedogodności związanych z papierową ankietyzacją można uniknąć dzięki wybraniu alternatywnej opcji, jaką stanowią wywiady telefoniczne prowadzone przez telefon. W przypadku techniki CATI dodatkowo udzielane odpowiedzi są rejestrowane na bieżąco przez ankietera w systemie komputerowym. Znacznie ułatwia to samo przeprowadzanie badania, gdyż system automatycznie stosuje reguły przejścia oraz umożliwia zastosowanie funkcji rotowania odpowiedzi. Telefoniczne badania ankietowe to technika znacznie skracająca całkowity czas realizacji. Odpada bowiem konieczność bardzo czasochłonnego, ręcznego kodowania.

Internetowe badania CAWI

W dobie rozwoju Internetu na znaczeniu zyskały badania prowadzone w formie elektronicznej ankiety. W takim przypadku do respondentów przesyłany jest link do kwestionariusza. Mogą oni w dowolnie wybranym czasie udzielić odpowiedzi, logując się wcześniej do systemu za pomocą unikalnego loginu i hasła lub jednorazowego kodu. Pomiar CAWI to wyjątkowo tanie i szybkie rozwiązanie. Odpowiedzi automatycznie spływają do bazy danych, dlatego wszystko odbywa się sprawnie. Nie ma poza tym konieczności zatrudniania ankieterów, co znacznie zmniejsza ogólne koszty realizacji.

Podsumowanie

Zaprezentowaliśmy więc kilka podstawowych technik badań ankietowych. Teraz już wiesz, na które z nich warto się zdecydować, jeżeli zamierzasz przeprowadzić badania opinii.

Badania opinii pracowników w firmieNowatorskie oprogramowanie do badań telefonicznych (CATI-System)Umowa śmieciowa – egoizm państwowości, czy krok stronę pracownika?Skuteczne działaniaProgramy europejskieElementy wywierające wpływ na lokalne rynki pracyAnaliza wstępnaZrozumieć rynek i działaćDlaczego przeprowadza się badania pracowników?Badania rynku – to o nich musisz wiedziećPerspektywa w pracy socjologaSens badania satysfakcji pracownikówBadania satysfakcji pracowników metodą CAWIBadania opinii pracowników z dwóch perspektywBadanie opinii pracowników a realizacja celów rozwojowychSatysfakcja pracownika a poziom zadowolenia klientaJakie możemy wyróżnić techniki badań ankietowych?Jakie korzyści odniesiesz dzięki prowadzeniu badań tajemniczego klienta?Badania sondażoweBadania opiniiPłatne ankietyPlatformy informatyczne dla biznesuRozwiązania dla rynku healthcareJak bardzo przydają się badania marketingoweBadania satysfakcji pacjentówReklamowy sezonHow to properly conduct market research in PolandTajemniczy KlientBadania rynkuZamów badanieCo sprawia, że warto przeprowadzić badanie 360 stopni?Aplikacja - Test Kompetencji wsparciem procesu rekrutacjiKompetencje a dobór nowych pracownikówKilka informacji o badaniach satysfakcji pracownikówBadania, które usprawniają proces rekrutacjiTrzy podstawowe obszary badania satysfakcji pracownikówSystem P1 początki – certyfikacja podmiotuBadania rynku - 5 powodów, dla których warto je przeprowadzićBilans kompetencji - zalety badaniaBadania marketingowe - zgromadź informacje o konsumentachKonsultacje z logopedą onlineCzy lekarz online wypisuje recepty?4 korzyści wynikające z przeprowadzania badań marketingowychKiedy przeprowadzić analizę rynku?Łatwe metody samodzielnego przeprowadzania badań rynkuSegmentacja rynku | Centrum Badawczo-Rozwojowe BioStat®5 korzyści wynikających z badań CAWIPięć zasad w pisaniu ankietJak uniknąć popełnienia błędów pisząc pytania do ankiety?Jak przeanalizować zebrane dane w ankiecie?Depresja sezonowa. Kiedy światło gra na twoim nastroju.Wysokie ciśnienie krwi, bardzo powszechna chorobaBezdech senny - mimowolne przerwy w oddychaniu
badania rynkubadania opinii pracownikówbadanie opiniibadania ankietowebadanie ankietowe
Copyright © 2018logo-biostat