Rozwój firmy oznacza nie tylko dostosowanie do zmieniających się warunków, ale też wybieganie w przyszłość (np. co może zmienić się w strukturze rynku, co może wpłynąć na popyt, czy co spodoba się klientom). Ten proces rozwoju najlepiej jest przeprowadzić, opierając się na solidnych podstawach. Niewątpliwie zaś jedną z najlepszych metod wnioskowania o tym, co zmieni się w otoczeniu firmy jest przeprowadzenie badań marketingowych i badań rynku. Dostarczą one informacji o samym rynku (np. struktura, konkurencja), firmie (jej marka, przekazy reklamowe), produktach (ocena ich jakości, ocena opakowań), a także kliencie (preferencje, czy wartość klienta). Tylko rzetelna i wiarygodna analiza tych informacji umożliwi wyciągnięcie wniosków służących rozwojowi firmy w krótkiej i długiej perspektywie. Jeśli chcemy zaplanować przyszłość, musimy zbadać podstawy.

Zakres

Badania rynku są bardzo pojemnym pojęciem. Często je stosujemy nie zagłębiając się w szczegóły. Stąd niejasne rozumienie, co się pod nimi kryje. A mogą zawierać w sobie bardzo szeroki, bądź też wąski zakres. Należy upewnić się, co należałoby zbadać, kiedy, gdzie, z kim należy rozmawiać, na jakie tematy. Nie trzeba na szczęście badać wszystkiego naraz przy pomocy pełnego zestawu dostępnych metod badawczych. Najpierw trzeba dokonać wyboru zakresy badania, następnie wybrać metody/techniki i grupy respondentów. Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, jak trudny to wybór i znaleźć odpowiednią firmę badawczą, z której ekspertami będziemy konsultować kolejne pomysły. Weźmy np. pod uwagę skrótowe przedstawienie tego, co może kryć się pod pojęciem badanie rynku: segmentacja rynku, jego struktura, ryzyka, pozycjonowanie produktu, opinie o produktach/usługach, stopień reagowania na promocję i reklamę, nisze na rynku, rynki testowe, czy analiza cen.

Metody/techniki

Kiedy już dokonaliśmy wyboru związanego z wyborem zakresu, jaki chcemy badać, musimy wybrać metody i techniki badawcze. Jeśli chodzi o aspekt ilościowy, mogą to być ankiety papierowe, przeprowadzane z ankietowanym face to face, ankiety elektroniczne (zamiast na papierze zaznacza się odpowiedzi na tablecie czy smart fonie), ankiety internetowe (CAWI), czy badania za pośrednictwem telefonu (CATI). Są też analizy SWOT, analizy danych zastanych, studia przypadku i pewne standardy badań jakościowych (fokusy, IDI, tajemniczy klient). W badaniach rynku doskonale sprawdzają się zwłaszcza te jakościowe. Ale ten wybór też należy skonsultować z ekspertami, żeby nie popaść w nadmierny minimalizm bądź odwrotnie – w przesadne urozmaicenie. Zagwarantujmy sobie wpływ na rozwój firmy. Zlecajmy badania, zbierajmy dane, analizujmy, wyciągajmy wnioski. Niech badania rynku staną się nieodłączną częścią budowania strategii przedsiębiorstwa.

Badania opinii pracowników w firmieNowatorskie oprogramowanie do badań telefonicznych (CATI-System)Umowa śmieciowa – egoizm państwowości, czy krok stronę pracownika?Skuteczne działaniaProgramy europejskieElementy wywierające wpływ na lokalne rynki pracyAnaliza wstępnaZrozumieć rynek i działaćDlaczego przeprowadza się badania pracowników?Badania rynku – to o nich musisz wiedziećPerspektywa w pracy socjologaSens badania satysfakcji pracownikówBadania satysfakcji pracowników metodą CAWIBadania opinii pracowników z dwóch perspektywBadanie opinii pracowników a realizacja celów rozwojowychSatysfakcja pracownika a poziom zadowolenia klientaJakie możemy wyróżnić techniki badań ankietowych?Jakie korzyści odniesiesz dzięki prowadzeniu badań tajemniczego klienta?Badania sondażoweBadania opiniiPłatne ankietyPlatformy informatyczne dla biznesuRozwiązania dla rynku healthcareJak bardzo przydają się badania marketingoweBadania satysfakcji pacjentówReklamowy sezonHow to properly conduct market research in PolandTajemniczy KlientBadania rynkuZamów badanieCo sprawia, że warto przeprowadzić badanie 360 stopni?Aplikacja - Test Kompetencji wsparciem procesu rekrutacjiKompetencje a dobór nowych pracownikówKilka informacji o badaniach satysfakcji pracownikówBadania, które usprawniają proces rekrutacjiTrzy podstawowe obszary badania satysfakcji pracownikówSystem P1 początki – certyfikacja podmiotuBadania rynku - 5 powodów, dla których warto je przeprowadzićBilans kompetencji - zalety badaniaBadania marketingowe - zgromadź informacje o konsumentachKonsultacje z logopedą onlineCzy lekarz online wypisuje recepty?4 korzyści wynikające z przeprowadzania badań marketingowychKiedy przeprowadzić analizę rynku?
badanie rynkuanalizy rynkubadaniebadania rynkowedecyzje biznesowegrupa docelowamarketingpozycja rynkowaryneksegmentacja rynkustrategia marketingowastruktura rynkuświadomość marki
Copyright © 2018logo-biostat