Badania satysfakcji pracowników metodą CAWI
Zarządzanie firmą jest procesem skupiającym się na zdolności do właściwego rozdysponowania posiadanymi dobrami, jak i zasobami. Za jeden z najbardziej wartościowych zasobów można uznać pracowników, którzy w cykliczny sposób powinni zostawać poddawania badaniu satysfakcji. Proces taki może zostać zrealizowany za pomocą metody CAWI, a więc internetowej formy ankietyzacji.
Pracownicy to zasób firmy wymagający pielęgnacji
Badanie satysfakcji pracowników umożliwia zapoznanie się z oceną poziomu zadowolenia i poznania opinii pracowników w określonych obszarach firmy. Badaniu mogą podlegać takie obszary jak:
- motywacja;
- dostępność szkoleń;
- płaca;
- stopień identyfikacji z firmą;
- atmosfera w środowisku pracy.
Zastosowanie w takim rodzaju badań metody CAWI wspiera łatwość i szybkość pozyskiwania danych, a więc także przeprowadzenia całego procesu badawczego.
Przewidywania pozwalają na efektywne działania
Badanie satysfakcji pracowników powinno odbywać się na trzech poziomach dotyczących:
1. konkretnych osób;
2. grup funkcjonalnych;
3. całej organizacji.
Pozwala to na podglądanie danych kwestii z różnych stron, a także na wczesne wykrycie punktów zapalnych, które w jak najkrótszym czasie powinny ulec znacznej poprawie. Jednak, aby badanie spełniało swoje funkcje, czyli było obiektywne, a przy tym posiadało aspekt porównawczy należy skierować je do wszystkich pracowników organizacji.
Satysfakcja to tylko pewien punkt postrzegania
Przystąpienie do procesu badania satysfakcji pracowników powinno poprzedzać:
- określenie kryteriów wpływających na satysfakcję pracowników;
- rozmowy z pracownikami np. w formie zogniskowanych badań grupowych.
Należy przy tym pamiętać, że satysfakcja dotyczy tylko postrzegania rzeczywistości, porównania spostrzeżeń z posiadanymi subiektywnie oczekiwaniami, a stąd pojawia się potrzeba odpowiedniego dobru narzędzi badawczych np. metody CAWI, który usprawni cały proces badawczy i będzie źródłem wiarygodnych danych.
Metoda badania powinna być skuteczna
Badania satysfakcji pracowników bazują na trzech etapach:
1. zrozumieniu zachowań członków organizacji;
2. określeniu przyczyn zachować i prognozowanie ich skutków;
3. określeniu możliwości sprawowania kontroli nad zachowaniem (jego zmiany lub eliminacji).
Wykorzystanie dobrze znanej metody CAWI umożliwia przebadanie nawet dużej grupy osób w krótkim czasie, a jednocześnie pozwala na stosunkowo szybką i sprawną analizę pozyskanych danych. Innymi zaleta tej metody jest umocnienie poczucia anonimowości i niemożliwość pominięcia jakiegoś pytania.