Jak bardzo przydają się badania marketingowe
Które płatki wybrać? Zdrowe musli, smakowite czekoladowe, klasyczne kukurydziane czy hipsterskie owsiane? Dzieci chcą takie, w których można znaleźć niewielki upominek, albo takie, które reklamuje zabawna i lubiana postać kreskówkowa. Do kupującej mamy przemawiają bardziej chrupiące musli z kawałkami słodkich suszonych owoców, natomiast panowie albo w ogóle ignorują płatki, albo wybierają miodowe kółeczka, bo kreskówkowy stworek na opakowaniu trzyma zrobione z nich ciężarki lub sztangę… Do kogo skierować reklamę? Czy da się pogodzić tę rodzinkę, wskazując jakieś środkowe wyjście? A może lepiej do każdego skierować inny produkt i liczyć na walkę charakterów, w której albo zwycięży najsilniejszy, albo na kolejnych zakupach zrealizuje się fantazje kolejnych członków rodziny?
Rynek zawiły i powikłany
Kampanie reklamowe płatków śniadaniowych nie należą do rzadkich gości w różnych źródłach przekazu medialnego, a pomysłowość specjalistów od marketingu w tej dziedzinie jest niemal nieograniczona. Żeby wyróżnić się na tym rynku potrzeba przemyślanych sposobów promocji, opartych o dogłębną diagnozę uwarunkowań rynku i dostosowanych do jasno sprecyzowanej grupy targetowej. Na spełnienie wszystkich tych warunków pozwolić może inwestycja w badania marketingowe FMCG (anglojęzyczny akronim pierwszych liter wyrażenia Fast Moving Consumer Goods – produkty szybkozbywalne).
Badacze i badani
Najbardziej interesującą cechą współczesnego konsumenta jest zaangażowanie, powiązane z łatwością diagnozowania swoich potrzeb i komunikowania ich. Mamy tu prawdopodobnie do czynienia z następstwem strategii promocyjnych spod znaku „bądź sobą”, których wpływ na klienta okazał się wywoływać pytania o wyznaczniki „bycia sobą” i w konsekwencji sprawił, że klienci poszukują towarów pozwalających im na wyrażanie własnej osobowości. W związku z tym, klienci dzisiaj oczekują wręcz współpracy z producentami, ponieważ postrzegają się od razu w roli eksperta: jeśli mam kupić coś, o czym mówi się, że jest dopasowane do mnie, to chcę mieć wpływ na proces dopasowywania. Z opinii swoich klientów korzystają od dawna firmy wiodące w swoich branżach, dzięki temu ich produkty już na wstępie uzyskują uwiarygodnienie, np. w postaci umieszczonej na opakowaniu produktu informacji o udziale konkretnej grupy klientów w procesie tworzenia i testowania produktu.
Agenci do zadań specjalnych
Badania uwzględniające udział klientów w postaci indywidualnych wywiadów pogłębionych (IDI) lub zogniskowanych wywiadów grupowych (FGI) prowadzonych przez wykwalifikowanych moderatorów, należą do szerokiego wachlarza usług agencji oferujących badania marketingowe FMCG. Decydując się na usługi zewnętrznego podmiotu tej branży należy wziąć pod uwagę jej doświadczenie w realizacji projektów o jak najbardziej zbliżonym charakterze – jeżeli firma wykonywała dotychczas projekt badawczy dla konkurencji, dysponuje wynikami poprzedniego badania, które z pewnością skutecznie podpowiedzą niektóre obszary analiz i pozwolą zarysować wstępny obraz zagadnienia, niezbędny do zgodnej komunikacji pomiędzy oczekiwaniami zlecającego a możliwościami, jakie mogą zaoferować realizatorzy. Dobrą praktyką rynku badań marketingowych FMCG jest jak najściślejsze dostosowywanie się do preferencji klienta.